Koordynator, koordynatorka… dostępna od zaraz!

  • Dodano: 09.11.2020

***

W ostatnim czasie zrobiło się bardzo głośno o ustawie dotyczącej dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami. Instytucje naprędce wyznaczają osoby, które mają być koordynatorami/koordynatorkami dostępności, zrzucając spory ciężar pracy, prowadzącej do polepszenia dostępności w poszczególnych instytucji na osoby, które czasami zostają tym faktem całkowicie zaskoczone. Internet zalała masa szkoleń, webinariów i wykładów odnoszących się do ustawy o dostępności, prawidłowym przygotowaniu stron internetowych i aplikacji mobilnych, kwestiach związanych z udostępnieniem przestrzeni czy wydarzeń… W całości tych wiadomości można się zagubić, a przekazywane informacje niekiedy się wykluczają. Co więc ma zrobić osoba, której aktualnie dołożono do zakresu obowiązków koordynację dostępnością??? Przede wszystkim nie może chować głowy w piasek, ale powinna zdawać sobie sprawę z tego, że… czeka ją sporo nowych obowiązków! Cóż to za obowiązki? Na początek, koordynator/ka będzie odpowiedzialny/na za przeprowadzenie lub zlecenie audytu, następnie za dokonanie analizy funkcjonowania instytucji, przygotowanie i wdrażanie planu działania na rzecz poprawy dostępności… a więc będzie odpowiadać za napisanie tego planu i na samym końcu to właśnie ten pracownik/ca będzie odpowiedzialny za opiniowanie rozwiązań w zakresie dostępności. Niby to raptem kilka punktów, ale zważywszy na skalę przygotowań jakie będzie trzeba podjąć aby uczynić nasze instytucje dostępnymi skala pracy może okazać się ogromna. Nie może też uciec nam z głowy przygotowanie dokumentów do jakich zobowiązuje nas ustawa. Do końca marca każdego roku należy aktualizować Deklarację dostępności, jaką jesteśmy zobowiązani zamieszczać w BIP-ie, jeśli takowy posiadamy, a jeżeli nie, to na naszych stronach internetowych. Od roku przyszłego a więc 2021, co 4 lata koordynatorzy/ki są zobowiązane przygotowywać i umieszczać w ww. miejscach raport wdrażania dostępności. Dla tych, którzy są nowicjuszami w temacie warto dodać, że wszystko to wynika z Ustaw dotyczącej zapewnienia dostępności osobom ze specjalnymi potrzebami, która weszła w życie 19 lipca 2019 roku. Co warto dodać ustawa ta dotyczy kwestii dostępności: cyfrowej, architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej.  
 
 
UWAGA!
Już niebawem szerzej o zagadnieniach związanych z dostępnością będziecie mogli usłyszeć na antenie Radia Plus Gniezno o czym zapewne poinformujemy was na naszym FB.
Planujemy też spotkanie online wokół zagadnień związanych z dostępnością dlatego… bacznie śledźcie nasze portale społecznościowe!
 
M.O.