Miś w ruinach
***
Miś - współczesna rzeźba w starożytnym mieście (fot. Paweł Jan Bąkowski) Na pierwszym planie rzeźba misia, w tle widać antyczny rzymski relief
Rzeźby Juliana Bossa Gosławskiego na Ostrowie Lednickim (fot. Paweł Jan Bąkowski)
„O zobaczcie, rycerze na nas czekają!”
Takim zwrotem witają się z Ostrowem Lednickim przyjeżdżające wycieczki. Z daleka, jeszcze na lądzie, widać bowiem trzy tajemnicze postaci na brzegu. „Rycerze”, „trzej królowie”, „Lech, Czech i Rus” to chyba najczęstsze (błędne) strzały. Są to bowiem rzeźby autorstwa Juliana Bossa-Gosławskiego przedstawiające Bolesława Chrobrego, Radzima Gaudentego i Ottona III.
Poza wspomnianymi postaciami, w podobnej formie, spotkać można również pielgrzyma zmierzającego do galicyjskiego Santiago de Compostela oraz Mieszka I w asyście pieszych wojów.
Dla niektórych osób artystyczna formą, w jaką ubierał Boss historyczne postaci jest być może nieco zbyt śmiała, ale dla większości zwiedzających stanowi ciekawy kontrapunkt względem spokojnego i harmonijnego środowiska oraz historycznego charakteru przestrzeni.
Wydaje się, że nowoczesna i odważna stylistyka stanowi wartość dodaną i czyni miejsce bardziej wyjątkowym. Zresztą Muzeum Pierwszych Piastów nie jest w tym odosobnione! Sztuki współczesnej w nietypowej scenerii można doświadczyć choćby w niedalekim arboretum znajdującym się w Puszczy Zielonce lub np. w (nieco bardziej oddalonej) Ostii Antice pod Rzymem. W pierwszym przykładzie współczesne kształty nawiązują materiałem (drewno) do dendroparku, w drugim natomiast ekspozycja przedstawiała np. miedzianego dziecięcego misia.
Dzięki umiejętnemu, niekiedy przecież odważnemu, wkomponowaniu sztuki współczesnej w miejsca naznaczone historią mamy możliwość stworzenia nowej jakości. Być może nie zawsze trafiającej w gusta wszystkich odwiedzających, ale z pewnością pobudzającym do odczuć i przemyśleń. A to przecież jedne z głównych celów naszej działalności.
PJB
Drewniana rzeźba w arboretum w Puszczy Zielonce (fot. Paweł Jan Bąkowski)
Współczesna instalacja w Ostia Antica (fot. Paweł Jan Bąkowski)