Twórczy art.- freestyle

  • Dodano: 10.12.2020

***

Dziewczyna z perłą – obraz autorstwa holenderskiego malarza Johannesa Vermeera i jej nowoczesne wydanie
 
Artyści poprzez swój przekaz, a czasami również w czasie tworzenia swoich dzieł, edukują, a nie często też… bawią. Sztuka otwiera często oczy na ważne kwestie, pokazuje prawdę dotyczącą sytuacji na świecie, robiąc to w wysublimowany i często nietuzinkowy, oryginalny sposób. Nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, ale… jest ona w stanie nauczyć nas postępowania w wielu sytuacjach życiowych. Z drugiej strony może nas też rozbawić, co również jest łączone z jej nauczycielską funkcją. Prawda znana od lat mówi, że poprzez zabawę najlepiej uczą się dzieci, ale i u dorosłych działa to tak samo dobrze. Kiedy zastanawiamy się nad tym jak może wyglądać sztuka, najczęściej wyobrażamy sobie obrazy albo pomniki. Tymczasem stworzenie z otaczających nas przedmiotów przestrzennej instalacji, czy skompletowanie dziwacznego przebrania — również może być sztuką! Wielu współczesnych kreatorów wystawia w galeriach i muzeach przedmioty dobrze nam znane i używane w codziennym życiu, szyje zaskakujące stroje, łączy fotografię z malarstwem, czy eksperymentuje z malarstwem przybierającym różne zaskakujące formy. Sztuka może mieć funkcję rozrywkową, o czym mam nadzieję sami się przekonacie, jeśli pozwolicie sobie na odrobinę działań freestyle-owych, pokazujących, że to, co jest w sztuce cudowne to fakt, że nie zawsze rozumie się ją w ten sam sposób. Dlaczego tak jest? – Bo każdy inaczej ją postrzega. Pomimo tego, że sztuka jest uniwersalną formą przekazu pewnych danych, pewnych informacji czy emocji, to wywołuje w odbiorcach wiele najróżniejszych reakcji, wynika to z faktu, że jest ona „czymś”, co nie znosi sztywnych norm, zasad, a jej podstawą jest swoboda i wolność. Dlatego też możemy śmiało powiedzieć, że artyzm uczy i bawi, co istotniejsze robi to w przeróżny sposób, zostawiając w nas to „coś”, co pozwala nam poczuć się zupełnie inaczej.
Przejdźmy do rozrywki. Czym ona jest? – Zazwyczaj określamy to, jako coś, co daje nam radość, polepszając nasze samopoczucie, daje nam relaks, odciąga naszą uwagę od problemów, pozwala okazać pewne emocje czy wyzbyć się ich, pozwala się odprężyć. Dokładnie to samo możemy poczuć, kiedy „oddamy się” sztuce. 
Ja dzisiaj poza lekturą pragnę zainspirować Was do stworzenia własnego nietypowego dzieła… I teraz właśnie mam dla Was kilka propozycji. Nie, nie myślcie o tym, że jesteście dorośli i to, co macie zrobić jest infantylne, bowiem - jak powiedział Pablo Picasso - „Każde dziecko jest artystą. Problemem jest pozostać artystą w miarę jak dorastasz”. Ja dziś chcę Was zainspirować do odnalezienia w sobie wewnętrznego dziecka, artysty!
 
Zadanie 1. 
Poszukaj w Internecie znanych obrazów. Jeśli nie masz żadnego konkretnego na myśli, wpisz w wyszukiwarce hasło „znane obrazy”. Obejrzyj je, a następnie zastanów się, co byłoby Ci potrzebne, abyś odtworzył wybrany przez siebie obraz, wcielając się np. w role jednego z jego bohaterów? Skompletuj, potrzebne rekwizyty ustaw się odpowiednio i poproś, aby ktoś wykonał Ci zdjęcie. Zestaw je potem z obrazem. 
 
Zadanie 2. 
Obrazy nie zawsze przestawiają ludzi, czasami są na nich geometryczne kształty czy bryły. Znajdź taki obraz w Internecie i postaraj się go odtworzyć używając przedmiotów codziennego użytku, które zastąpią owe kształty. Sfotografuj swoje efekty.
 
Zadanie 3.  
Nie każdy obraz przedstawia kawałek rzeczywistości. Stwórz swoje działo na zasadach losowości. Zastanawiasz się, w jaki sposób? Weź kartkę w kratkę, lub gładką, która podzielisz na równe kwadraty, następnie weź 6 różnokolorowych kredek i kostkę do gry. A teraz każdej liczbie kropek z kostki przypisz jakiś kolor np. 1 – różowy, 2 – czarny, 3 –zielony itd. a teraz stwórz dzieło w oparciu o to, co pokaże Ci los. Koloruj poszczególne kwadraty kartki w zależności od wylosowanej cyfry i przypisanej do niego barwy.
 
Zadanie 4.
Z pewnością masz w domu jakąś pocztówkę albo stare zdjęcie. Weź jedne z tych przedmiotów i naklej na białą kartkę w dowolnym miejscu a następnie spróbuj dorysować do zdjęcia resztę przestrzeni, przedmiotów, ludzi, roślin. Jednym słowem uzupełnij wolne miejsca na kartce. Stworzysz w ten sposób nową historię stałego obrazu, to jak dopisywanie nowej historii, do tej znanej od lat.
 
Zadanie 5.
Z pewnością masz w domu jakieś gazety. Często przeglądamy kolorową prasę, czytamy nagłówki a jak nas coś zainteresuje całe artykuły. Weź gazetę i znajdź jakieś zdanie lub słowo, które wpadnie Ci w oko, następnie wytnij je i przyklej na kartce. Następnie poszukaj dokończenia tej frazy. Może wyjdzie Ci coś zabawnego, może zaskakującego, a może odkryjesz jakąś nową sentencję? 
 
Powodzenia w twórczym działaniu. 
 
Do działa!
 
M.O.